maandag 7 januari 2013

Kaas! Chocolade!

Hey ho! 

Terug in het binnenland schrijf ik jullie. Onze dagen aan het strand eindigden in Puerto Lopez met een nieuwjaarsduik (what about you?). Dan ging het naar Guayaquil. Mijn eerste indrukken kwamen overeen met wat we erover gelezen hadden. Groot, vuil, lelijk en onveilig. Toch ben ik blij dat we er een tweetal nachten bleven. Als grootstad was het de ideale plaats voor wat grootinkopen zoals bijvoorbeeld lensvocht. Bij zonsondergang zijn er in deze stad met ruim twee miljoen inwoners nog welgeteld twee plaatsen waar het aan te raden is buiten te komen. Ik ken aangenamere plaatsen om te wonen. De ene is een grote nieuwe promenade langs de rivier waar men genietend van een koele bries gezellig rondwandelen kan. De andere is een stukje oud centrum die mooi gerenoveerd is. In dit geval heet mooi gerenoveerd behoorlijk euh, fake en voelde ik me alsof ik rondwandelde in een pretpark.

Goed, dit was dan ook maar een tussenstop. Dan ging het van zeespiegel-niveau naar 3550m hoogte in goed vijf uren. Dit kruipt niet in de koude kleren en bezorgde me tot nu toe al enkele slapeloze nachten in Salinas (hoewel dit de eerste nacht meer met de overdreven luide muziek te doen had). Dit is een afgelegen bergdorp met duizend inwoners, bekend om zijn prima kaas en chocolade. Dat moeten ze ons – na drie maanden en een groot gebrek – geen twee maal zeggen! Er wordt direct wat afgeproefd en tot mijn grote verbazing smaakt het verdomd lekker. We blijven hier nog enkele dagen. ’s Avonds kan het ijskoud worden en dan zitten we gezellig met het handvol andere reizigers hier rond het knetterend haardvuur.

Vandaag werden we uitgenodigd om de organische tuin van Giovanni te bezoeken. We zagen hoe men aan landbouw doet in de Andes en leerden veel over verschillende geneeskrachtige planten (oa tegen prostaatkanker, hogenziekte, hartkwalen,...). Sympathieke en interessante ochtend! Deze namiddag bezochten we, goede toeristen als we zijn, uiteraard ook de chocolade- en kaasfabriek. Vandaag valt trouwens voor het eerst op hoe zalig rustig het hier is. In het weekend werd driekoningen gevierd. Dit houdt in dat iedereen op zaterdag en zondag verkleed door de stad rondloopt, schnaps drinkt van ’s morgens vroeg en rond de middag op zijn paard in slaap valt. Salinas, een dorp naar mijn hart!

Morgen gaan we naar Latacunga voor nog meer authentische bergdorpen, volgende week trekken we waarschijnlijk het regenwoud in!

Tot binnenkort,


Kenneth



Een stukje "veilig Guayaquil".


2 x pick-up naar Salinas.

Salinas.
Kaas mét smaak. :-)


3x driekoningen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten